LAILAHAILLAHUWAASYHADUANNAMUHAMMADURRASULLAH "SESUNGGUHNYA,AKU NAIK SAKSI,TIADA TUHAN SELAIN ALLAH DAN NABI MUHAMMAD ITU PESURUH ALLAH"...ALLAHUAKBAR...ISLAM AGAMAKU..SOLEHAH IMPIANKU...SUAMI SOLEH DAMBAANKU..AMINNNNNNN...


Monday, May 23, 2011

mari mlawat klate!!!

Kelantan??apa ada kt sni..haha…rmai expect klate xde pape..yg femes psr siti khadijah je kan2..yg len2,xyah ckp la…xde pape…kan2..nih expectation dri org luar k..bkn aku..sbg sorang yg bkn lahir di klate tp ank jati klate,ak nk ckp,jgn ingt,disbbkan klate xde tmpt nengok wayang,water themepark,klate xbest..woot2..jgn ckp gtu k..bg aku,klate nih unik k..meh ambo nk crito…nk suh ak ckp bhase klate or luar…hehe..ok2..ak ckp luar..kang ada yg trnganga xphm..kan4..

1.tmpt shopping
Pasar siti khadijah
Seperti yg korang thu..pasar nih mmg femes satu msia sbb dia jual kain like printed kain,kain batik,kain cotton n etc.,mknn tradisional klate like budu,keropok,sambal daging n etc…meh aku crite detail,ground floor dia ada byk section..tgh,tepi n luar…hehe..luar biasanya dia jual kuih2,mknn yg siap dbngkus..tepi,jual mknn laut mentah spt ikan,sotong,udang n etc…mknn basah la kiranya…disamping tuh korang leh jgk nmpk dkt luar2 tuh ada jgk dorang jual keris mean brg2 lama la…dkt tgh lak,dorang jual mknn sayur2 …
2nd floor plak,demo jual mknn kering like sambal daging tuh,keropok,budu n etc..nih klu korang nk murah2,meh bli kt sni la..tp syaratnya,kena ada sorang org klate yg guide korang,klu x,knpem kna tpu..klu nk suh aku bwk,aku sdia mmbawa korang..sbb ak mmg pndai negotiate ngn org..xcaya??tnye mmbe2 ak yg prnh dtg klate..haha…=.=’’
3rd floor,dorang jual kain2 yg mcm2 jenis tp specially batik la..klu nk bli brg hntran pon ada..murah2 lg..tp spt aku ckp,kna ada org klate yg follow,klu x,dorang akn knakan high note of money la..haritu,ak bwk mmbe aku dri perak g sana n guess wat,dia dpt bli 4 kain psg jenis cotton dgn hrga rm85 dari 150…hik2…kain plak jnis cotton English yg mhal gedabak klu bli dkt kdai2 kain biasa…hoho..so,apa lg,meh2 dtg klate..klu nk bli kain tuk kawen pon ada,tp dkt bzr buluh kubu la..yg tuh spesel tuh brg2 prkhwinan la..bju kawen murah sgala bai..aku tman kwn akak ak dlu,n guest what,dri rege rm300 tuh spasang bju pngntin yg dgn labuci pnuh n renda2 lg,wane lak kaler gold,mmg nmpk more rm300,dia dpt beli dgn rege rm150 jer ..MURAH GILO…hehee..

2.rantau pnjang
Apo yg hado doket rntau pnjng nih jang??ouh,meh teman kabo kt deme2 sumer psl rntau pnjg..klu org peghelis kmpem da taw yg rntau pnjng nih samo jer ngn pdg besar kan3…ala,brg2 siam…murah bangat…hehe…well,skarang nih dak2 pmpuan tgh demam dgn blouse korea..omj,hahaha…bg aku,brg siam n brg korea sejibik sama kot..yela,ak klu tebiat mls nk g dkt rntau pnjng,korng leh borong dkt KB MALL…dkt basement floor..guess what,pnuh satu floor kdai org siam duk jual blouse..dh la design sama jer ngn korea..so,aku rsa,dri korang bli dri korea bgai,baek la bli yg siam nih..murah pon murah,kualiti xsah duk habaq la..baek gler..aku dh bli blouse lps spm 2 thun lps,n kain dia still xrosak or rabak..so,kualiti dia nmpk hebat..mmber2 aku pon ckp,kain dial g best dari korea yg cotton tp nipis..hik3..knpem ak kna hntm klu asyk ktuk korea pnyer brg..tp aku sndri pon pngguna brg korea..tp aku x nafikan both ada pros n cons..tp bg aku,ak lebih suka bli blouse dari org siam..kdg2,aku ckp siam bgai ngn dorang..dorang knpem la xphm..sbb ak merapu..hahaha…tp dkt rntau pnjg nih,mmg multi types la..korang klu x g,mmg rugi..sbb heaven of shopping kot..klu nk bli blouse 6 lai,depend pd jnis2 n design n lawa bagai lagi taw…dpt rm100 kot…murah x?/ouh3…kna pndai2 negotiate k..lgpon,org siam nih ok kot…MESRA mcm ORG KLATE..^^

3.restoran terapung sungai klate
Ok,aku hntam jer sungai klate tuh..tp siyesly,klate ada jgk taw restoren trapung..huhu..apa yg speselnye restoran terapung nih..sbb dia terapung ats airla kan2…hoho..yg bestnya,korang dpt tgk view menarik la..lgpon,lps mkn,korang leh nek bot,pegi sberang kmpung laut,tumpat..nk tgk kuil budha tdo kt sana ada…ak sndri pon xpnh pegi…lgpon,korang nek bot rm1 jer kot..tp aku cdg,klu nk nek bot,nek jela,pstu pusing blik k..haha..sbb klu nk g kt kuil tuh,korang bttr g nek kete la..br ada feel skit..hehehe…n also,kuil tuh bkn org cina pnyer tau,tp org siam punyer…hoho..ada satu prkmpungan siam di tumpat tuh..spesel taw…aku pon br thu..hampeh kan ak..hik3..xpe la..yg pnting ak thu kan3..

4.restoran nasi ulam cikgu istana kota lama klate
Hoho..nasi ulam nih femes kot kat klate..dkt dgn royal guest house,dia duk dikwsn istana kota lama di kota bharu..best wei..klu korang nk try mknn klate like budu yg dimkn dgn ulam2,gulai2 kawah n etc..meh ak bwk dtg sni..murah pon murah…ak slalu mkn sni ngn family la..sbb murah n kenyang..hehe..slalu kna brebut lauk la sbb mknn dia cam trhad..tmpt nk dduk pon kna brebut…tp xkesah yg pnting dpt mkn…^^..tp siyes wei,klu xstg sni mmg rugi…sedap sgt2..lps korang mkn,dia ada jgk jual brg3 cnderahati n monument muzium klate pon ada kt skitar restoran nih.restoran nih unik sbb dia brada di bwh muzium klate…ala,korang mmg kna dtg sndri la..br best wooo…
5.pengkalan kubur
Hoho..nih sama jer dgn rntau pnjng..n klu nk lebih sopim,sopim kt sni la..lbih byk choice..hik4..



6.jeti sungai klate
Nih brada di kwsn rstoran trapung td la..emm..jeti nih br siap..so,xde pape sgt,tp klu view nk amek gmbr tok photographer ok gak..sbb ,leh nmpk jmbtn sultan yahya petra..jmbtn yg mnghubunkn kta bharu dgn tumpat…ak br slesai shooting gmbr dkt jeti nih n hasilnya agk mmuaskan..tp nnti2 la aku tnjuk k sbb photographer aku xsettle lg psl gmbr tuh..

7.taman tengku anis
Act,taman nih xde pape..dia mcm tmn biasa jer..joging,playground n etc…tp dpn tmn nih ada pusat kebudayaan negeri klate…tp mebi bkak akhr thun nih..yg bestnyer,sumer game ada kot..ada skating,ada boling,snuker n etc…klu nk men paintball,g dkt tmn tuh ada dlm tuh jer…nk romance2 ngn pkwe pon leh taw..aku pon ada wat photoshoot jgk kt sni..so,nntikan gmbr aku yg xbest tuh k..^^
8.pantai irama bachok
Ala,nih pntai jer tp lawa la kot..aku mmg jnis suka pntai,xkesah la itam kulit pon,aslkan ak dpt tgk pntai n main ala2 psgn kapel ngn mmbe aku..cam xleh blah kan..haha..tp best siot klu wat photoshoot kt sni wei…hehe..ala,pntai kt laen pon sama jer..tp klu nk kelainan,ala2 pntai di klate,meh la dtg sni k…chalet pon byk kot…nk homestay,hado la sgt2 mek2 abe kakok wei..haha…
9.wakaf che yeh
Ok..kt sni femes sbb dia jual tdung n kain dgn rege borong..buah2 pon murah2..blouse tmptan mmg murah giler..sama jer ngn siam..material pon lawa gler..klu laki nk beli tuk awek2…mmg ak cdg mai beli tdung kt sni la..murah sgt2..aku pon slalu tmn mama ak mai beli dkt ariani..tp tman jer la sbb aku xde duit nk beli ariani brand..aku pegi bli dkt kdai2 sektar,murah skit n kain jnis brkualiti..lgpon,ak mn la de duit nk bli bnda mhl2 tuh…keje pon xlg..ada hat ink pkai bnda2 mhl2..hik2..
Kdai2 mkn2 yg best byk kot kt klate nih..klate pon murah2..hehe…ckp jer nk mkn apa..aku gtaw..tp klu yg plik2 mmg aku sengat la..ak sndri pon da mati ktuk apa lg rstoran best kt klate..ada kdai femes dgn satay,nasi ayam n nasi air yg best2..n etc..^^
Adeh..byk lg act tmpt2 mnarik dkt klate..tp klu korang dtg smata2 nk tgk muzzium,siyes korang pnipu..knpem korang dtg sbb nk tgk tmpt best2 kan..klu muzium,knpem serik kot..sbb each muzium di stiap ngeri,knpem bosyan kan3..tp klu dtg sbb nk borong2 brg2,lai2…kain batik pnuh maa…murah2 plak tuh…no worry la..nk borong blouse,aksesori,bntl peluk,toto narita n etc..adeh..pndek kata mmg klate nih shopping’s heaven..^^..hehe
Ok la..ak rsa stiap ngeri ada byk tmpt2 mnarik..tp klu korang rsa nk tgk bnda2 plik kt klate like budha tdo n etc…lai2..beli brg2 kawen pon leh..tp nk lwn dgn bandung indon tuh mmg xleh la..tp klu ak la,hik2..ak nk beli bju nikah kt klate nih..pstu,bju sanding dkt bndung..sbb murah gilo…tp mslhnya lmbt lg..hik2..tp kt mn2 pon sama jer..ala,korang dtg sni,ak bwk k..
Nk lg ker???meh tgk link nih..lg byk kot tmpt2 best..aku gtaw tmpt2 yg ak taw jer..yg dia nih lg hebat..prmote klate..hehe..caya la bro..nnti klu nk suh ak jd tkang guide korang,roger2 la…leh ak aja bhasa klate sikit2..xyah byk2,bkn leh ckp kt ngeri sndri..hik4..just kdding..apa lg,jum dtg klate..
nih satu lg link yg lebih byk info psl klate shopping klate

3 comments:

TehLimau said...

pnh g kelantan sekali jek....nak pgi lagi..nak amik gambar kat sane....tapi xda spe nak bawak....huhuhuh

rtyqa wsabri said...

meh2...lai2..nnti i bwk..nk suh jd model pom boleh..hua4..

Dayah Badri said...

nty bawok dayah pusing2 klate oke ;))

meh beli..murah2